maandag 11 juni 2012

Natuurbeleving in de praktijk


Haiku's en een ochtend met ‘vreemde spelletjes’

9 juni 2012 De kale duinen – Appelscha

Onder leiding van Mariet Keuning gaan we vanmorgen de Kale Duinen in om de theorieles ‘natuurbeleving’ ook in de praktijk toe te passen.

Bij de natte start gaan we genoeglijk wandelend en pratend richting het bos en de kale duinen. Al snel volgt de eerste opdracht:

Hou je mond en concentreer je op je zintuigen tijdens het wandelen zodat je intenser contact maakt met de natuur om je heen. Een opdracht waar niet iedereen zich in het beginprettig bij voelt. Het is de kunst om als excursieleider de stiltewandeling juist lang genoeg te laten duren zodat de groep niet ‘onrustig’ wordt. Je merkt als deelnemer wel dat je zonder de afleiding van het gesprek met je buurman/vrouw je ergens anders op moet concentreren.

De tweede opdracht lag in het verlengde van de eerste opdracht:

Zonder je af, ga op de grond zitten en beschrijf de indrukken en waarnemingen in losse woorden. Maak met deze woorden een haiku (een haiku is een Japans meditatief natuurgedicht. Het is verdeeld over 3 regels. Regel 1 bestaat uit 5 lettergrepen, regel 2 uit 7 lettergrepen, regel 3 uit 5 lettergrepen)

De oefening die ca 20 min duurde werd als leuk ervaren. Sommige deelnemers waren bijna één geworden met de natuur en waren met moeite weer terug te roepen in de ‘real world’

Enkele haiku’s van onder andere Ilse, Edith, Theo, Grietje, Jan, Mariken, Nelleke, Pyter, Tessie en Cas:

Fluistert in mijn oor
en betast me overal
Wind geeft energie

een ruisende den
voorbijvliegende wolken
grijs en grauw de lucht

Hoor vink en geelgors
onophoudelijk zingen
stilte in mezelf

De wind waait heel hard
Wolken zijn onvoorspelbaar
De wolken zijn grijs

zie veel vervuiling
zakdoekjes een een flesje
met een verpakking

Wind en geluiden
Waar komen jullie vandaan
En waarom die haast.

Lucht in beweging
Strelend, krachtig roskammend.
De aarde verfrist.

Ritmes van natuur
Zoekend naar harmonie
Grondtoon en boventoon

Vogel tjilp en wind
Overal om mij  heerst rust
Kabbel mee op ruis

Kritische noten
Vogelgezang bijzonder
Zit stil verwonder

Suizen doet de wind
Door de kruinen gaat hij voort
Neem me mee op reis

Vogels overal
Fluiten vrolijk doorelkaar
Hoorbaar is de rust

Lariks als bonsai
Volhardend laag bij de grond
De wereld is klein

De hurde wyn jaacht
De beamen jouwe leven
Fûgels binne bliid

Ja oeral stronken
Denneappels by de fleet
Lit mar wis lizze

De wyn hellet grif oan
Wât jout my dat dochs in rêst
En toch.... in auto

Kou, wind, wol gekaapt
Kijk, kauw, pies, loop, ren, stop, kijk,
Dunpotig kaal schaap

Groen kevertje, loopt
tegen duim, waarheen, waarvoor
Pareltje uit bos

Nu eindelijk rust
genieten van de natuur
dat is leven, puur.

Vogel in de wind
overal zingend geluid
maar toch die rust

Door de sterke wind
bladeren die bewegen
en dan toch die rust

De derde opdracht was: kijken met je ‘luchtoog’

Na het maken van een kring via de ‘tenentik methode’ ( een leuke methode in een groep waar deelnemers iets in hun handen hebben) werd ons het wezen van een luchtoog uit gelegd:

Een luchtoog is een spiegeltje waar mee je indirect naar boven kijkt als je hem bijvoorbeeld onder je neus houdt. Een verrassende manier van kijken die natuurlijk geoefend moest worden in de vorm van een rups

Het resultaat van wat je ziet was verrassend: een prachtige manier om, in ons geval ,naar en door het bladerdak te kijken.

De vierde opdracht was gebaseerd op voelen en reproduceren van de indrukken in het terugvinden van een boom.

Het is natuurlijk altijd leuk om een andere deelnemer ‘om de tuin te leiden’ en hem of haar geblinddoekt voor een boom te zetten zodat men kan voelen hoe de boom er uit ziet. Het terugvinden van de juiste boom was in sommige gevallen erg moeilijk.


De vijfde opdracht ging over de regenboog die in delen uiteenviel.

De delen waren gekleurde steentjes waarmee iedere deelnemer iets uit de natuur moest zoeken wat de zelfde kleur had als het steentje. De foto geeft het verrassende palet aan vondsten weer.

Afsluitend kan worden geconstateerd dat we hebben geleerd om zelf anders de natuur te beleven. Daarnaast was het een variëteit aan manieren om deelnemers in contact te brengen met de natuur. Een waardevolle aanvulling van didactische manieren die goed te gebruiken zijn bij onze eigen excursies. Ik denk dat iedereen van deze ochtend wel iets meeneemt op het gebied van beleving en/of didactiek.

Bedankt Mariet

Dick Stolk

1 opmerking:

  1. Wat weer een geweldig verslag van een leuke ochtend. Bedankt maar weer

    BeantwoordenVerwijderen