dinsdag 10 juli 2012

Mini-excursies in het Lheederzand

Verslag van zaterdag 7 juli 2012

Vooraf heb ik de website van SBB bekeken en het gebied wordt  als volgt beschreven.

Omgeving

Het Lheederzand ligt in Nationaal Park Dwingelderveld. Een ideale omgeving om te wandelen of fietsen, door gemengd bos, zandverstuivingen en de grootste ‘natte’ heide van Europa. U passeert grafheuvels en er zijn twee schaapskooien. De boswachter vertelt u graag meer over het gebied tijdens een van de excursies. Ook het nabijgelegen Nationaal Park Drents-Friese Wold leent zich goed voor wandel- en fietstochten. De brinkdorpen Lhee en Kraloo laten het Drenthe van vroeger zien. En in Dwingeloo kunt u een radiotelescoop uit de jaren vijftig bekijken en alles te weten komen over de sterren en planeten in het Planetron.
 Nationaal Park Dwingelderveld wordt beheerd door Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Het bestaat uit onder meer de Dwingelose heide, de Kraloër heide, de Anserdennen en boswachterij Dwingeloo. Een mozaïek van begroeiing, door de afwisselende bodemgesteldheid. Met als absolute blikvanger het grote heideveld tussen Ruinen en Dwingeloo.

Verspreid over de heide en het bos, liggen ongeveer zestig vennetjes en plassen. Het zijn de diamanten van het Dwingelderveld. Deze vennen worden gevoed door regenwater en lokaal instromend grondwater. Ondoordringbare lagen houden het regenwater tegen. Afgestorven plantenmateriaal hoopt zich op en vormt veen, dat vroeger als turf (brandstof) gestoken werd. Het Dwingelderveld herbergt de grootste en belangrijkste concentratie van vrijwel ongestoorde boshoogveentjes.

Nationale parken

Nationaal Park Dwingelderveld is één van de twintig nationale parken in Nederland. Samen vertellen zij het verhaal van de Nederlandse natuur. In de parken zijn alle bijzonderheden van de Nederlandse flora en fauna terug te vinden. De nationale parken zijn bijzondere natuurgebieden die door het ministerie van EL&I zijn aangewezen. Eigenaren, beheerders en andere betrokkenen zijn samen verantwoordelijk voor de bescherming en ontwikkeling van de kwaliteit van de natuur.

We verzamelen om 9 uur bij het Lheederzand (parkeerplaats bij Smalbroek) We worden ingedeeld in vijf groepjes van vijf. Drie van de mensen uit een groepje geeft een korte excursie van 10 minuten. Daarna is er tijd voor enige feedback. De rest van de groep is excursiedeelnemer (proefkonijn) en tegelijkertijd observant om feedback te geven.
Maar voordat de eerste mini excursie start, verkennen we eerst het gebied om ons te laten inspireren. Het gebied is nieuw voor ons ,het is voor niemand een adoptieterrein. We beginnen de ochtend met een korte wandeling door het gebied onder leiding van  de cursusteamleden, zodat wij een beeld krijgen van het gebied, daarna heeft elke groep een half uurtje tijd om de excursie voor te bereiden. Van deze oefening leer je veel en door te doen beklijft het beter, zoals we in onze eerste les hebben geleerd.

De aandachtspunten heb ik bij mij, zodat ik goed kan observeren hoe alles in zijn werk gaat en tevens een goede voorbereiding voor mezelf.

 Aandachtspunten voor voorbereiding

  • Wat het doel is van de excursie?
  • Wat is het thema en wie is de doelgroep?
  • Wat is de excursiestijl.
  • Welke werkvorm hanteer je?
  • Wat doe je als gids?
  • Hoe is je taakverdeling?
  • Wat laat je de deelnemers doen?
  • Waarop moeten observeerders letten?
  • Wat zijn je persoonlijke leerdoelen?

Direct na de mini-excursie vindt een nabespreking plaats (10 minuten).
De groepen zijn ingedeeld en we hebben veel plezier in dit gevarieerde gebied.









Evaluatie
Met  de volgende aandachtspunten:

  • Was het doel van de excursie duidelijk?
  • Welke werkvorm werd gehanteerd?
  • Hoe voerde de gids de rol uit?
  • Was er aandacht voor de groep?
  • Was het verstaanbaar?
  • Geef feedback op de persoonlijke leerdoelen?
  • Wat ging goed?
  • Heb je suggesties voor verbetering?
Tijdens het onderzoeken, hoor ik een kopmeeuwenkolonie te keer gaan en heb deze haiku geschreven.
Bomen rijen lang
Bijzonder moment voor mij
 Ben ik niet bang
birds!!!!!!!!

Ik zag ook twee libellen aan elkaar, aan het paren.
Twee libellen
aan elkaar geknoopt te zijn
Top ervaring
Van horen vertellen, de slangenarend  is gesignaleerd in dit gebied.

Groep A: onze mede natuurgids in spe heeft een ervaringen verslag gemaakt, dit kwam naar voren: alles ging geweldig goed,zoals zoek iets op uit de natuur en vertel er iets bij. De aspirant natuurgidsen hielden  de groep goed bij elkaar en gaven aandacht en leiding aan de deelnemers van deze excursie.  Zij wisten veel van:IVN en de natuur organisatie van wie het gebied is. Ontwikkeling van het gebied en in stand houden van het terrein. Natuur en  stilte beleven.
 De natuurgids in spe gaf aan: Het is de eerste keer voor mij, waardoor de deelnemers dat wisten, het verhaal ging over de spar den en lariks, wat dentalen betrof: Solo,  duo en legio voor alle ingewijden. o ziet de boom eruit. Vogelgeluiden. Alle aspirant natuurgidsen hebben anekdotes verteld en dat gaf veel plezier.

Groep B:3 excursies. Combi met 1 thema en tussendoor evalueren
Alles werd een mooi compleet verhaal, over het ontstaan, mijnbouw, bomen,verzanding en geschiedenis van het terrein. Dopheide en heideblauwtje met open plekken om te kunnen paren. Deelnemers kijken en luisteren. Het was erg interessant. Vanaf 1800 tot nu in grote lijnen. De solitaire bomen groeien anders dan  bomen in een bos. Ook kwam aan de orde hoe dit landschap tot stand kwam. De volgende aspirant-gids gaf van te voren aan:
Dit gaan we doen en dit verwacht ik van jullie. Goede intro. Pitrus en over laten aan de natuur en hoe dit stand kwam.
Heideblauwtje aan het paren blauwe man en rode vrouw. Het liefdesleven van het heideblauwtje

Groep C:
4 excursies. Betrokken in het verhaal verhuizen gepland om te stoken voor jenever. Verschillende heidesoorten. Vroeger met kammen bessen van de kraaiheide verzamelen gezellige excursie  met rondlopen en daarna de laatste excursie met het determineren van de grassen.

Groep D:
De. Aspirant-gidsen hadden beiden een eigen werkvorm gekozen. Het gebied werd besproken en een spel met kinderen. Dat is een sterk punt.
Als een lopende band kwam het verhaal op de bank en als je dan gaat uitvoeren kan het iets anders verlopen.
2 doelgroep was jong en gesproken over jeneverbes. Tip:In ganzenmars lopenà ter bescherming van de natuur.
Tip aan Jeugdigen:Mobieltjes uit en rustig door het landschap lopen à Maakt de groep alerter op de natuur.

Groep E:
3 verschillende excursies. Specifieke dingen van dit gebied.
De tweede excursie kon veel vertellen over het gebied omdat ze al vooraf hadden voorbereid en dan heb je een voorsprong op anderen, als je dan voorbereid op weg bent gegaan. Heb je meer kennis. Bijvoorbeeld over de Jeneverbes en door verstuiving , hoe die tot stand kon komen.
Er zat humor in en erg aannemelijk om er bij te zijn. Het leuke is dat we op een onbekend terrein zijn, en een leuke oefening is om dit te doen in tien minuten zo oppakt.

Leerdoelen van de deelnemers:


  • Niet saai zijn,
  • Niet te veel vertellen,
  • Actieve deelname op de juiste wijze stimuleren,
  • Iedereen tot zijn recht laten komen,
  • Open discussie,
  • Liefde en ervaren
  • Vertellen wat ik zag en wat de groep zag, de drie dennenbomen, iets bijbrengen.
  • Zowel kennis en ervaren.
  • Vooral veel doen, ivm onzekerheid.
  • Een samenhangend verhaal te maken met herkenbaar begin, kern en eind.
  • Humor brengen
  • Afsluiting; het is mooi om de voortgang waar te nemen.


Leermoment.
Tip  :Zorg dat je ruim op tijd bent. Een kwartier voor de deelnemers komen.
Tip:probeer de groep centraal te houden
OP de terugweg zagen we nog een adderhelemaal vol gegeten, die langzaam weer in het struikgewas kroop.


Wat ik erg mooi vond was de veiligheid, die de groepen voelde om hun verhaal zo bijzonder te maken met het vertellen van eigen belevenissen.

Verslag: Hannie van de Vegt

Geen opmerkingen:

Een reactie posten