vrijdag 8 februari 2013

Landschap en cultuur


Verslag cursusavond donderdag 24 januari.

Het geluid  van de pestvogel wordt ten gehore gebracht door Dineke tijdens haar biologische moment. Dineke vertelt over haar eerste ervaringen met de pestvogel en Gelderse roos en haar herinnering van een twaalfjarige. Dineke heeft een geprepareerde pestvogel bij zich en een takje van de Gelderse roos.


Ze lvertelt over het verenkleed: de pestvogel heeft rode vleugelpuntjes. De vogel eet graag van de bessen van Gelderse roos. In de middeleeuwen dacht men dat hij de pest overbracht. Op een schilderij uit 1360 stond een Madonna met kindje Jezus en de pestvogel op zijn hand.Het was een boeiend biologisch moment.


Mirjam Frieswijk vervolgt de les over onderwerp Ecologie en landschap deel II

Het eerste uur behandelen we ‘Van natuur tot cultuur’ behandelen en daarna gaan we zelf aan de slag met verschillende landschapslijnen. Er zijn veel kaarten aanwezig en een opdracht.


Inleiding , mirjam start met het verhaal van: De rijke  bramenplukker van Godfried Bomans' uit de volksverhalen almanak:
Als een ontdekkingsreiziger in een bos om eten en een slaapplaats vraagt, wordt hij vriendelijk onthaald door een bramenplukker, die hem vertelt van de grote rijkdom waar hij in leeft. Als hij ook nog eens vertelt dit graag te willen delen, gaat de ontdekkingsreiziger naar de dichtstbijzijnde stad. Hij keert terug bij de bramenplukker en heeft de halve stad meegenomen. Zij willen de rijkdommen. Dan blijkt dat de bramenplukker een heel andere uitleg geeft aan schoonheid en rijkdom dan de hebzuchtige stadsbewoners...
(Lees het volledige verhaal: verhalenalmanak.nl/

Daarna de kern: ecologie en landschap
Over de ijstijd met verschillende onderzoeken zoals paleobotanisch onderzoek. (Oud = paleo), sporen van een boom.
.
Dan is het de beurt aan ons, de cursisten; Er zijn zes groepen met ieder een set kaarten uit verschillende tijden en grootte. Opdracht: ‘Welke kernen zie je terug, zie je nog verschillen en wat is er nog in oude staat’.

Iedereen gaat enthousiast aan het werk en er komen grote verschillen aan bod voor wat betreft het menselijk ingrijpen en veranderingen in de landschappen. Wel zijn er herkenningspunten aanwezig, waardoor men nog zaken kan herleiden aan het verleden. Er wordt een indeling gemaakt waar men allen aan bod komt om iets over hun eigen gebied te vertellen van ouderdom naar veranderingen.

Voor de volgende keer wordt een indeling gemaakt waar alle bodemsoorten zullen worden behandeld.

Afspraken

  • 9 februari excursie met natuurgids  aanvang 9.30 uur gids bij de Schaopedobbe. Onderwerp: Landschap als systeem voor land en dier.
  • Afspraak :Voor 28  februari verslagen Schaopedobbe inleveren
  • Op 4 april komt iemand komt Riem Vis naar aanleiding van de gevonden veer met nummer in de Schaopedobbe.
  • Herman Slot zal als beheerder een inleiding geven over het Drents Friese woud (Hoofd Inrichting en beheer, SBB.)
  • Op 6 april wordt er een dagexcursie  georganiseerd met de bus.
  • Voor 7 februari Bodempresentatie van 15 minuten aan het woord:.Hoofd , hart en handen.

Tot slot verwijst Mirjam Frieswijk naar de cursus Leesbaar landschap door IVN ontwikkeld samen met Karina Hendriks. Promotie onderzoek, zeer intensief tot zeer extensief. Methode om anders naar landschap te kijken met 4 verschillende brillen verticaal, horizontaal,

Hannie de Vegt



Geen opmerkingen:

Een reactie posten